Το Κέντρο Πολιτικής Επικοινωνίας που παρακολουθεί από το 2008 και αναλύει την εφαρμογή των δημοσίων συμβάσεων στη Σεβερνοματσεντόνιγια σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαπίστωσε ότι «τα θεσμικά όργανα δεν ασκούν διαβουλεύσεις με τον επιχειρηματικό τομέα προκειμένου να βελτιώσουν την τεκμηρίωση του διαγωνισμού και, συνεπώς, τη διαδικασία των δημοσίων συμβάσεων».
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, οι προσκλήσεις για τεχνικό διάλογο δημοσιεύθηκαν μόνο για το 1,4% των προσφορών.
«Τα θεσμικά όργανα δεν τηρούν τις νομικά καθορισμένες προθεσμίες για τη λήψη αποφάσεων στις διαδικασίες, καθώς και για την υποβολή των κοινοποιήσεων για τη σύμβαση που έχει συναφθεί και για την πραγματοποιηθείσα σύμβαση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Δημόσιων Συμβάσεων.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, μέσω της μη διαφανούς διαδικασίας διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση ανακοίνωσης, συνάφθηκαν συμβάσεις αξίας 11 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό που είναι 14,58% περισσότερο από την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι ακυρώσεις των προσφορών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 αυξήθηκαν σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και ανήλθαν σε 27%. Το κυρίαρχο μέρος των προσφορών ακυρώνεται πλήρως.
Η AD Elektrani, το Υπουργείο Άμυνας και το Υπουργείο Εσωτερικών είχαν τον μεγαλύτερο αριθμό ακυρώσεων.
»Υποβλήθηκε μία στις τρεις προσφορές.
Ο ανταγωνισμός στις δημόσιες συμβάσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 δείχνει μια ελάχιστη βελτίωση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019, αλλά μια επιδείνωση σε σύγκριση με το σύνολο του 2019.
»Η χαμηλότερη τιμή χρησιμοποιήθηκε ως κριτήριο για την επιλογή της πιο ευνοϊκής προσφοράς στο 96% των διαγωνισμών που πραγματοποιήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2020, η οποία διατήρησε τη δυσμενή τάση από το προηγούμενο έτος.
Η υποψία δικαιολογείται ότι με μια τόσο μεγάλη εφαρμογή του κριτηρίου «χαμηλότερη τιμή» τίθεται στην πράξη
αρχές της οικονομίας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των δημόσιων πόρων.
»Η ηλεκτρονική δημοπρασία χρησιμοποιείται σε ποσοστό έως και 92% των προσφορών, γεγονός που επιτρέπει τη διάδοση των χειρισμών που δημιουργεί στις δημόσιες συμβάσεις.
»Η εκτιμώμενη αξία των προσφορών δεν ανακοινώνεται δημοσίως και οι υποψήφιοι υποβάλλουν προσφορές που συμπτωματικά πλησιάζουν την εκτιμώμενη αξία των προσφορών.
»Σε τοπικό επίπεδο, παρατηρείται συχνά μη συμμόρφωση με το νόμο περί δημοσίων συμβάσεων και σφάλματα στην τεκμηρίωση του διαγωνισμού Ο ανταγωνισμός στις τοπικές προσφορές βελτιώνεται, αλλά υπάρχουν πολλά παραδείγματα του περιορισμού του, κυρίως μέσω τεχνικών προδιαγραφών. Το ένα τέταρτο των προσφορών ακυρώθηκε, αλλά παρόλο που το ποσοστό μειώνεται, εξακολουθεί να είναι υψηλό.
Η "χαμηλότερη τιμή" εξακολουθεί να είναι το μόνο κριτήριο για την επιλογή της πιο ευνοϊκής προσφοράς στις προσφορές, το οποίο δεν χρησιμοποιεί τη νομική ευκαιρία για να λάβει υπόψη την ποιότητα των συμβάσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου