Φεβρουαρίου 12, 2009

Ισχυρό πλήγμα δέχονται οικοδομή, ναυτιλία και τουρισμός από την οικονομική κρίση


Στα όρια του κραχ βρίσκεται η οικοδομή, λόγω της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται σημαντικό πλήγμα στους κατ' εξοχήν συναλλαγματοφόρους τομείς της ναυτιλίας και του τουρισμού.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΤΕΕ, βάσει του συστήματος ελέγχου των αμοιβών για μελέτες και επιβλέψεις που τηρεί, κατά τον Ιανουάριο του 2009 η μείωση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2008 ήταν 25% σε ό,τι αφορά τις μελέτες για την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών και κατά 39% σε ό,τι αφορά τις επιβλέψεις.
Ο δεύτερος δείκτης αποτυπώνει τη ροή εργασιών και επιβεβαιώνει μια σημαντική επιβράδυνσή τους, με δραματικές συνέπειες για το σύνολο του τομέα και των απασχολουμένων σε αυτόν.

Ο πρώτος δείκτης δείχνει ότι η δυσμενής εξέλιξη που ανακοίνωσε η ΕΣΥΕ για την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών ως τον Νοέμβριο του 2008 εξελίσσεται τον Δεκέμβριο του 2008 και τον Ιανουάριο του 2009 κατά τα δυσμενέστερα σενάρια.
Ζοφερές προβλέψεις για πτώση του ναυτιλιακού συναλλάγματος που εισρέει στη χώρα της τάξεως του 20% στην καλύτερη περίπτωση και 30% κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους (2009)- κάνουν ανεξάρτητοι έλληνες ναυτιλιακοί παράγοντες.

Αυτό σημαίνει ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα θα μειωθεί κατά 3,5 δισ. ευρώ έως 5 δισ. ευρώ μέσα στη χρονιά.

Στη διάρκεια του 2007 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που έφτασε στην Ελλάδα ξεπέρασε τα 17 δισ. ευρώ και έκλεισε σε 17,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ενώ και το 2008 εκτιμάται ότι άγγιξε τα 18 δισ. ευρώ.
Οι ίδιοι αναλυτές αποδίδουν την εξέλιξη στην κρίση που μαστίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία μετά την κατάρρευση των ναυλαγορών ξηρού φορτίου και οδηγεί πολλά πλοία σε παροπλισμό, αλλά και ναύλους που δεν κρίνονται ικανοί να στηρίξουν τη σταθερή εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος στη χώρα.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει ήδη ενημερωθεί για την υστέρηση που καταγράφει το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και ήδη αναζητούνται τρόποι προκειμένου να ισορροπήσουν οι όποιες απώλειες με επενδύσεις ναυτιλιακών κεφαλαίων σε διάφορους άλλους οικονομικούς κλάδους πέρα από τη ναυτιλία.

Ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι ακόμη και στις περιόδους των «παχιών αγελάδων» το 40% του ναυτιλιακού συναλλάγματος επανεξαγόταν.

Ανάλογη εκτιμάται ότι θα είναι και η πορεία του τουριστικού συναλλάγματος κατά τη διάρκεια του 2009.

Το 2007 το τουριστικό συνάλλαγμα έκλεισε στα 11,5 δισ. ευρώ και για το 2008 υπάρχει μια αρχική εκτίμηση ότι αυξήθηκε κατά 4,2% και προσέγγισε τα 12 δισ. ευρώ.

Για το 2009 κανείς δεν είναι σε θέση να κάνει μια ασφαλή πρόβλεψη και όλοι στην τουριστική βιομηχανία έχουν στραμμένο το βλέμμα στις κρατήσεις, οι οποίες προς το παρόν δεν κινούνται στα επιθυμητά επίπεδα προκαλώντας πλήθος ερωτηματικών για την τελική κατάληξη του τουριστικού συναλλάγματος.
Τουριστικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η μείωση της τουριστικής κίνησης μπορεί να ανέλθει ακόμη και κατά 30%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου